Partier betænkelige ved landbrugets indflydelse på regler om dyrevelfærd
LOVPROCES: Det er problematisk kun at inddrage landbruget i ny lovgivning om dyrevelfærd, lød det fra en række ordførere under førstebehandlingen af regeringens forslag til en ny dyrevelfærdslov.
Sine Riis Lund
Journalist og redaktørNår landbrugets organisationer er særligt fremhævet her, så er det, fordi den særstatus som de har i dag i dyreværnslovens § 4, stk. 2, den fjernes, og derfor ønsker vi altså at tilføje den et andet sted, fordi det kan have meget store konsekvenser.
Jakob Ellemann-Jensen (V)
Miljø- og fødevareminister
Vi mener ikke, der findes noget som helst sagligt belæg for, at nogle interesseorganisationer skal have særstatus over for andre i det arbejde.
Trine Torp (SF)
Dyrevelfærdsordfører
Flere folketingspartier er lorne ved at give landbruget en forlomme til indflydelse på den danske dyrevelfærd.
Det kom frem torsdag, hvor regeringens forslag til en ny dyrevelfærdslov blev førstebehandlet.
“Vi skal have en vished for, at de rigtige parter bliver hørt. Det kan godt være landbruget, men jeg mener ikke kun, det kan være landbruget,” lød det fra Socialdemokratiets dyrevelfærdsordfører, Simon Kollerup.
Centrale bestemmelser i forslag til ny dyrevelfærdslov
§ 1. Loven har til formål at varetage dyrevelfærdsmæssige og dyreetiske hensyn.
§ 2. Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt
mén og væsentlig ulempe.
§ 19. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om udformning og indretning af opholdsarealer og opholdsrum til dyr, herunder om plads, støj, lys og lysprogrammer, staldklima m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om inventar m.v. i opholdsarealer og opholdsrum. Ministeren kan fastsætte regler om, at opholdsrum og inventar skal godkendes, før det tages i brug.
Stk. 2. Regler om dyr i landbruget efter stk. 1 fastsættes efter forhandling med landbrugets organisationer, hvis reglerne ikke beror på en forpligtelse af international karakter, og hvis reglerne vil være af indgribende betydning for landbruget. Inddragelsen af landbrugets organisationer, jf. 1. pkt., skal ske forud for udarbejdelse af forslag til regler.
Stk. 3. Ved fastsættelse af regler efter stk. 1 om dyr i landbruget skal der fastsættes overgangsordninger, der sikrer, at landbruget får rimelig tid til at omstille sig.
Centrale bestemmelser i nuværende dyreværnslov
§ 1. Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
§ 4. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om dyrs opholdsarealer og opholdsrum og om inventaret heri, herunder at opholdsrum og inventar skal godkendes, før det tages i brug.
Stk. 2. Regler vedrørende dyr i landbruget, der ikke beror på en forpligtelse af international karakter, kan alene fastsættes efter stk. 1, når de er af mindre indgribende betydning, jf. dog § 6.
Stk. 3. Ved fastsættelse af regler efter stk. 1 om dyr i landbruget skal der fastsættes overgangsordninger, der sikrer, at landbruget får rimelig tid til at omstille sig.
Stk. 4. Regler om dyr i landbruget efter stk. 1 fastsættes efter forhandling med miljø- og fødevareministeren og de organisationer, der efter miljø- og fødevareministerens skøn særlig berøres af reglerne.
§ 6. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om indretning, drift og anvendelse af ægproduktionssystemer, herunder om pasning og pleje af æglæggende høner.